• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
9

روز تلخ استادیوم قدس و آن غمِ غلیظ!

  • کد خبر : 5229
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
روز تلخ استادیوم قدس و آن غمِ غلیظ!
۲۵ تیر ۱۳۶۱ من و احتمالا خیلی از شما که این یادداشت را می‌خوانید، نبودیم. از استادیوم قدس هرچه بگویند و بشنویم، هرچه بنویسند و بخوانیم، باز درک آن روز با آن غم غلیظ حل‌نشدنی سخت است. سخت است فکر کنیم به تکیه دادن بچه‌ها به ویرانه‌های باقی‌مانده از ورزشگاه. سخت است فکر کردن به نگاه‌های هاج و واج مادری که پسرش را برای نماز به قسمت آقایان بدرقه کرده، رفته و دیگر برنگشته. خیلی سخت است بخواهیم به مستطیل سبزی فکر کنیم که در چشم بر هم زدنی می‌شود دریایی متلاطم از خون آدم‌هایی که حتما جایی از شهر، جایی از تاریخ با آن‌ها برخورد داشته‌ایم.

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان، شما را نمی‌دانم، اما من وقتی از بمباران استادیوم قدس حرف وسط می‌آید، یاد استادیوم ورزشی “دیرالزور” می‌افتم. استادیومی با دنیایی از خاطرات تلخ و شیرین ورزشی که سال ۹۶ داعش با استفاده از یك فروند پهپاد اقدام به پرتاب دو بمب دست‌ساز آتش‌زا به آن کرد و در نهایت تمامی مهمات ارتش سوریه منفجر شد.

آن‌ شب برای خیلی از سوری‌های عاشق فوتبال صبح نشد. میان تمام مصیبت‌های آوار شده به در و دیوار شهر، نابودی استادیومی که بخش زیادی از خاطرات آن‌ها را شکل می‌داد، بیش از آنکه فکرش را کنیم، غیر قابل هضم بود.

زور مصیبت اما ۲۵ تیر ۱۳۶۱ خیلی بیشتر از مهمات و خاطرات فوتبالی و سازه‌های فلزی بود. آنجا که نمازگزاران به محض برداشتن سر از سجاده، اجساد تکه‌تکه شده و چادرهای آغشته به خون را به تماشا نشستند.

از آن روز هرچه بگوئیم، باز حق مطلب ادا نمی‌شود که نمی‌شود. بین تمام فریم‌های به جا مانده از ۲۵ تیر ۶۱ در همدان، آنقدر غم و اندوه بزرگ و وصف‌نشدنی، پنهان هست که هر از گاهی به خود تلنگری بزنیم و یادمان نرود که این دیار، چه مردان و زنان والامقامی را تقدیم انقلاب کرده تا امروز از بمباران دیرالزور و امثالهم به دست جنایت‌کارانی همچون داعش فقط و فقط از راه دور چشم قرض به تماشای عکس و فیلم‌هایش بدهیم و آسوده‌خاطر باشیم که امنیت داریم.

امنیت داریم چون روزهایی مثل قدس ۶۱ را از پس تاریخ گذرانده‌ایم. روزهایی که تا دنیا دنیاست، به باد فراموشی سپرده نخواهند شد.

شادی روح شهدای گرانقدر استادیوم قدس، صلوات.

لینک کوتاه : http://shohadayehamedan.ir/?p=5229

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت کنگره 8000شهیداستان همدان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.